Mielőtt új gumiabroncsokat vásárolsz, gondold át, hogy mikor és merre vezetsz a leggyakrabban. Ez segít eldönteni, milyen típusú gumira van szükséged.... Mutass többet
Magyarországon nem kötelező téli gumit használni egy meghatározott dátumtól, de kötelező, ha azt az útviszonyok indokolják – például havas, jeges vagy ónos esővel borított úton.
Mélyebb mintázatú futófelülettel rendelkeznek, ami segíti a hó elvezetését és jobb tapadást biztosít.
A mintázatban felgyülemlő hó paradox módon segíti a tapadást havas vagy jeges úton, mert a hó jobban tapad a hóhoz.
A személyautók téli gumiabroncsaira előírt minimális mintamélység 4 mm.
A téli gumikon M+S (sár és hó), illetve hópehely szimbólum található.
Külön kategóriát képviselnek a futózott téli gumik, SUV-specifikus téli gumik és az E besorolású téli gumik.
Melegebb időben a nyári gumik anyaga lágyabbá válik.
Jó tapadásuk révén száraz és nedves úton is jól teljesítenek.
Durvább mintázatú blokkokkal rendelkeznek, amelyek segítenek megelőzni az aquaplaninget (vízen felúszást).
Nagyobb a tapadási felületük, így az autó könnyebben irányítható és a fékezés is hatékonyabb.
Alacsonyabb természetes kaucsuktartalmuk miatt +7 °C alatt rideggé válhatnak, magasabb hőmérsékleten viszont kiválóan teljesítenek.
Alacsonyabb gördülési ellenállásuk révén csökkentik az üzemanyag-fogyasztást.
A négyévszakos gumik kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli gumik között
Havas úton nem teljesítenek olyan jól, mint a kifejezett téli gumik
Azoknak ajánlott, akik télen keveset autóznak
Itt is érvényes a minimum 4 mm-es mintamélység előírása
Fontos, hogy az M+S jelölés megtalálható legyen rajtuk
Itt is érvényes a minimum 4 mm-es mintamélység.
Fontos továbbá, hogy az M+S jelölés megtalálható legyen rajtuk.
Hogyan tartsd karban az autódat tavasszal? Erről részletesen olvashatsz az oldalunkon. A kötelező autós felszereléseket pedig átláthatóan összefoglaltuk egy külön cikkben.
• Az alapvető méretparaméterek a szélesség, a profil és az átmérő
• Ezen kívül feltüntetik a szerkezetet, a terhelhetőségi indexet és a sebességindexet is
• A gumiabroncsok jelölése Magyarországon például így néz ki: 195/65 R15 95 H
• A kód egyes elemeinek részletes magyarázata az alábbiakban található
• A gumiabroncs névleges szélessége milliméterben van megadva
• Az első szám a ferde vonal előtt található, és ez az érték képezi a gumiabroncs profilarányának alapját
• A megadott szélességi paraméter az abroncs maximális szélességét jelöli, névleges terhelés és ajánlott üzemi nyomás mellett
• Ez egy kritikus paraméter, amelynek abszolút meg kell egyeznie a gépjármű műszaki engedélyében rögzített adatokkal
• A klasszikus méretek közé tartoznak például: 205-ös gumiabroncsok, 215-ös gumiabroncsok vagy 225-ös gumiabroncsok
• Ez az adat a gumiabroncs oldalfalának magasságát jelöli, és százalékban van megadva
• A 100% a gumiabroncs szélességét jelenti, és ehhez képest számolják ki a profil százalékát
• Ez a paraméter tehát azt mutatja meg, milyen „magas” a gumi a felnitől a futófelület széléig
• Ha tehát a profil 65, akkor a gumiabroncs magassága a 195 mm 65%-a, azaz 126,75 mm
• Személygépjármű-gumiabroncsok esetében ma már gyakorlatilag kivétel nélkül megtalálható az R jelölés
• Ez a radiál (Radial) felépítést jelöli, ami azt jelenti, hogy a belső vázszálak merőlegesen helyezkednek el a forgás irányára
• Létezik diagonális konstrukció is – „D” jelöléssel, valamint vegyes konstrukció (bias belted) – „B” jelzéssel
• A gumiabroncs belső átmérője hüvelykben van megadva
• Ennek meg kell egyeznie a felni átmérőjével, vagyis a kerék fém részével
• Az abroncs belső átmérője tulajdonképpen a gumi magassága, amit a felni alsó szélétől a felső széléig mérünk
Klasszikus méretek például:
R12-es abroncsok
R13-as abroncsok
R14-es abroncsok
R15-ös abroncsok
R16-os abroncsok
R17-es abroncsok
R18-as abroncsok
R19-es abroncsok
R20-as abroncsok
R22-es abroncsok
• A terhelési vagy súlyindex megadja az abroncs maximális terhelhetőségét
• Az adott indexszámhoz egy megfelelő táblázatból olvasható ki a kilogrammban kifejezett érték
• Tehát nem igaz, hogy a 95-ös index 95 kg-nak felel meg – a 95-ös érték például 690 kg terhelést jelent
• Egy betűvel jelölik, és egy táblázatban ez a betű az abroncsra megengedett maximális sebességet (km/h) jelöli
• Ha vezetés közben túlléped ezt a sebességet, fennáll a gumiabroncs károsodásának veszélye
• A sebességindexnek meg kell egyeznie vagy magasabbnak kell lennie, mint az autó megengedett legnagyobb sebessége
• A fenti példában a H jelzésű abroncsnál a megengedett maximális sebesség 210 km/h
További információk a Milyen gumit vegyek című útmutatónkban találhatók.
Amennyiben nem te vagy a gépjármű első tulajdonosa, kiemelten fontos, hogy az abroncsok pontos méreteit mindig ellenőrizd a gépjármű adatlapján. Amennyiben az előírt méretek már ismertek számodra, a választás során a leggyakoribb felhasználási körülményeket vedd figyelembe.
Ideje új gumikat venni? Útmutatónkból megtudhatod, milyen gumit érdemes venni autódra – évszaktól és használattól függően.
Ideje új gumikat venni? Útmutatónkból megtudhatod, milyen gumit érdemes venni autódra – évszaktól és használattól függően.
Oldalainkon a partnereink által szolgáltatott információk és árak tájékoztató jellegűek, melyek esetlegesen tartalmazhatnak téves információkat. A képek csak tájékoztató jellegűek és tartalmazhatnak tartozékokat, amelyek nem szerepelnek az alapcsomagban. A termékinformációk (kép, leírás vagy ár) előzetes értesítés nélkül megváltozhatnak. Az esetleges hibákért, elírásokért az Árukereső nem felel.