Tippjeink választ adnak kérdéseire, és segítenek,
hogy könnyebben eligazodjon az online vásárlások terén.
  • 1.MIÉRT A NETEN VÁSÁROLJAK ÉS MIRE FIGYELJEK?

    Bár megvan a hangulata a plázaköröknek, azért valljuk be, hogy sokszor borzasztó fárasztó, különösen pedig ünnepek előtt, amikor tömegek hömpölyögnek végig a különböző boltok között. Ráadásul nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy járványhelyzet van, így az online vásárlás igazán a legjobb választásnak tűnik, ha szeretnénk beszerezni valamit! Olvassa el tanácsainkat, és vásároljon biztonságosan, otthonról!

    1.Gyűjtsön információt az eladóról!

    Gyűjtsön információt az eladóról!

    Gyűjtsön információt az eladóról!

    A hatályos magyar törvények szerint, minden webshopot üzemeltető vállalkozás

    köteles feltüntetni a nevét, székhelyét, adószámát, cégjegyzék számát és elérhetőségeit

    különös tekintettel legalább egy olyan e-mail címre, melyet kifejezetten a vásárlók, ügyfelek számára, kapcsolattartás céljából biztosít. (Ezen keresztül lehetőség van termékinformáció kérésre, garanciális vagy szavatossági jogai érvényesítésére, illetve panaszbejelentésre egyaránt.)

    Az adatok alapján a vállalkozást könnyedén ellenőrizheti az e-cegjegyzek.hu (https://www.e-cegjegyzek.hu/) honlapon keresztül, ahol közvetlenül a nyilvántartó hatóság adatbázisában kereshet különféle cégadatok alapján.

    2.Óvakodjon a gyanúsnak tűnő weboldalaktól!

    Óvakodjon a gyanúsnak tűnő weboldalaktól!

    Intő jel lehet:

    • ha gyanúsan olcsó termékeket kínálnak a weboldalon, érdemes tehát összehasonlítani a megjelenített árakat a máshol értékesített hasonló árukéval
    • Óvakodjon a gyanúsnak tűnő weboldalaktól!
    • ha hiányzik az URL mellől a zöld lakat és a https:// előtag a címsorban
    • ha negatív véleményeket, kommenteket talál a webáruház közösségi (Social Media) oldalain
    • ha nem talál egyéb információt a webáruházról az interneten, akár fórumokon, vagy vásárlói véleményeket az árösszehasonlító oldalakon
    • ha gépelési, helyesírási hibáktól hemzseg az oldal
    • ha nincs ÁSZF a weboldalon. Minden fizetés előtt el kell fogadnia ezeket a szerződési feltételeket, így ha a szerződési feltételek megismerése és elfogadása nélkül tud eljutni a fizetésig, úgy a webshopot üzemeltető vállalkozás, a kereskedő törvényt sérthet.

    3.Böngésszen biztonságosan!

    Böngésszen biztonságosan!

    Böngésszen biztonságosan!

    A Biztonságos Böngészés szolgáltatást a Google biztonsági csapata készítette, hogy azonosítsa az interneten a kockázatos webhelyeket, illetve értesítse a felhasználókat a potenciális veszélyekről. A Google Biztonságos Böngészés technológiája naponta több milliárd URL-t vizsgál meg kockázatosnak ítélt webhelyek után kutatva.

    Kereséssel Ön is meggyőződhet róla,
    hogy az adott webhely felkeresése
    jelenleg kockázatos-e.

    https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search?hl=hu

    4.Figyeljen a zöld lakatra!

    Figyeljen a zöld lakatra!

    JAVASOLJUK, HOGY CSAK BIZTONSÁGOS OLDALON FIZESSEN!

    Figyeljen a zöld lakatra!

    A böngészőben bárki megnézheti, hogy a weboldal címe https:// jelekkel kezdődik-e? (előtte vagy mögötte az oldal biztonságát egy zöld lakat vagy kulcs jelzi.) Amennyiben igen, az azt jelenti, hogy a webhely rendelkezik tanúsítvánnyal. Ennek megléte igazolja, hogy az adott oldalt valóban az a vállalat üzemelteti, akitől vásárolni kívánunk.

    MINDEN FIZETÉS UTÁN ÉRDEMES BANKSZÁMLAEGYENLEGÉT LEELLENŐRIZNIE,

    hogy azonnal reagálhasson az esetleges tranzakciós hibákra és/vagy helytelen kifizetésekre.

    Figyelem: Sohasem szabad bizalmas adatokat (bank információt, bankkártya adatokat, TAJ számot stb.) olyan weboldalon megadni, ahol nem látható a zöld lakat ikon. Ebben az esetben nem tudni biztosan, hogy kinek küldi el az adatokat.

    5.Csak biztonságos hálózaton keresztül bonyolítsa vásárlásait!

    Csak biztonságos hálózaton keresztül bonyolítsa vásárlásait!

    Csak biztonságos hálózaton keresztül bonyolítsa vásárlásait!

    Tudnia kell, hogy amennyiben nyilvános (étterem, kávézó) Wi-Fi hálózaton keresztül és titkosítás nélkül csatlakozik, az Ön környezetében bárki megfigyelheti a számítógépe és a Wi-Fi hotspot között áramló információt, ami rendkívül kockázatos, ezért

    NYILVÁNOS HÁLÓZATOKON TARTÓZKODJON AZ OLYAN FONTOS TEVÉKENYSÉGEKTŐL, MINT A BANKOLÁS VAGY A VÁSÁRLÁS!

    Amennyiben otthon Wi-Fi-t használ, ne felejtsen el jelszót megadni a router védelmére! Ha a bűnözők hozzá tudnak férni routeréhez, megváltoztathatják beállításait, és megfigyelhetik online tevékenységét.

    6.Folyamatosan frissítse készülékeit!

    Folyamatosan frissítse készülékeit!

    ÜGYELJEN RÁ, HOGY MINDEN PROGRAM, ALKALMAZÁS ÉS MAGA AZ OPERÁCIÓS RENDSZER IS NAPRAKÉSZ LEGYEN!

    Folyamatosan frissítse készülékeit!

    Folyamatos frissítésekkel elkerülheti, hogy a bűnözők kihasználva a biztonsági réseket, hozzáférjenek az adataihoz. Telepítsen számítógépére vagy okostelefonjára vírusirtót és tűzfal programokat is, amelyekkel az internetes fenyegetéseket minimalizálhatja.

    Figyelem! Ha az online vásárláshoz kapcsolódó regisztráció során a vásárlás szempontjából érdektelen adatokat kérnek Öntől, inkább hagyja el az oldalt és végezzen a készülékén teljes vírus és kémprogram ellenőrzést!

    7.Vigyázzon adatai biztonságára!

    Vigyázzon adatai biztonságára!

    Vigyázzon adatai biztonságára!

    A legtöbb webshopos vásárlás regisztrációhoz kötött.

    TANÁCSOS MINDIG EGYEDI JELSZÓT BEÁLLÍTANIA, AMELYET MÁSHOL NEM HASZNÁL.

    A jelszó legyen biztonságos, álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket. Ügyeljen rá, hogy a jelszó ne tartalmazzon személyes információt vagy könnyen megfejthető kifejezést.

  • 2.MIELŐTT MÉG VÁSÁROLNA...

    Bár könnyű elcsábulni, hogy azonnal kosárba tegyük és megrendeljük a kiszemelt akciós termékeket, azért lassan azzal az egérrel! Nézzük, mire érdemes ilyenkor figyelni:


    8.Szánjon időt a szerződési feltételek átolvasására!

    Szánjon időt a szerződési feltételek átolvasására!

    Szánjon időt a szerződési feltételek átolvasására!

    Bármennyire is időigényes a legtöbbször többoldalas, apró betűs, száraz szöveg átolvasása, minden esetben tájékozódjon a rendelési feltételekről és adatkezelési irányelvekről. Az adott webshopra vonatkozó Általános Szerződési Feltételek elolvasásával

    A RENDELÉS MENETÉRŐL, SZÁLLÍTÁSI ÉS FIZETÉSI MÓDOKRÓL, PANASZKEZELÉSRŐL, GARANCIÁLIS FELTÉTELEKRŐL ÉS EGYÉB JOGI SZABÁLYOZÁSOKRÓL KAPHAT TELJES KÖRŰ KÉPET.

    Bizonyos áruházak például teljes visszatérítést kínálnak, míg mások visszavételi díjakat számítanak fel, és csak az áru értékének levásárlását teszik lehetővé.

    Vásárlása során, mindig az akkor aktuális ÁSZF feltételek vonatkoznak, ezért érdemes vásárlásakor lementenie számítógépére/okostelefonjára, ha panasz esetén szükség lenne rá.

    Mivel a webshop üzemeltetőjének nem kötelessége az esetleges változásokra felhívni a figyelmet, így ha már vásárolt az adott helyről, mindenképp érdemes újra átolvasni a vásárlási feltételeket.

    Minden vásárlás előtt el kell fogadnia ezeket a szerződési feltételeket, így ha a szerződési feltételek megismerése és elfogadása nélkül tud eljutni a megrendelésig, illetve a fizetésig, úgy a kereskedő törvényt sérthet.

    9.Tájékozódjon részletesen a kiszemelt termék tulajdonságairól!

    Tájékozódjon részletesen a kiszemelt termék tulajdonságairól!

    Tájékozódjon részletesen a kiszemelt termék tulajdonságairól!

    Vásárlás előtt olvassa át figyelmesen a webshop oldalán a termékleírást, hogy valóban rendelkezik-e a kiszemelt áru azokkal a termékelőnyökkel, ami miatt éppen arra esett a választása.

    Győződjön meg róla, hogy a feltüntetett képek nem csupán tájékoztató jellegűek. Legyen körültekintő az esetlegesen a termékhez kapcsolódó tartozékokkal, hogy az ajánlat valóban tartalmazza-e azokat?

    Termékkel kapcsolatos kérdéseivel keresse az adott webáruház ügyfélszolgálatát e-mailben vagy telefonon, amelyiktől vásárolni kíván!

    10.Járjon utána az áraknak!

    Járjon utána az áraknak!

    Járjon utána az áraknak!

    A kedvező ár nem minden, nézzen az ajánlatok mögé! Egy termék online vásárlásánál lényeges szempont a termék ára, de

    NE FELEDKEZZEN MEG AZ OLYAN JÁRULÉKOS KÖLTSÉGEKRŐL SEM, MINT A SZÁLLÍTÁSI DÍJ, ÁTVÉTELI DÍJ ÁTVEVŐ PONTOKON, DÍSZCSOMAGOLÁS DÍJA, EXTRA MÓDÚ KISZÁLLÍTÁS DÍJA, CSOMAGOLÁS DÍJA (STB.)!

    Az Árukereső.hu (https://www.arukereso.hu/static/velemenyt_irni.html) árösszehasonlító oldal éppen ebben nyújt segítséget. Szolgáltatásainkkal lehetősége van időt és energiát spórolva gyorsan és egyszerűen összehasonlítani számos webáruház ajánlatát.

    Amennyiben az Árukeresőn megtalálja, a megvásárolni kívánt terméket, ellenőrizheti az Árdiagramon a termék árának alakulást vagy az Árfigyelő szolgáltatás igénybevételével értesítést kaphat e-mailben, ha az Ön által keresett termék ára a megjelölt összeg alá esik.

    11.Olvasson vásárlói véleményeket!

    Olvasson vásárlói véleményeket!

    Olvasson vásárlói véleményeket!

    A vásárlói vélemények átolvasása nagyszerű lehetőség arra, hogy mérlegeljen vásárlását megelőzően.

    ÍGY A KORÁBBI VÁSÁRLÓK ÉRTÉKELÉSEI TOVÁBBI INFORMÁCIÓVAL SZOLGÁLHATNAK A TERMÉK MINŐSÉGÉRŐL, ÁR-ÉRTÉK ARÁNYÁRÓL, POZITÍV ÉS NEGATÍV JELLEMZŐIRŐL, AMELYEKET ESETLEG A TERMÉKLEÍRÁS NEM TARTALMAZ.

    Bárhonnan is rendel, mindenképp hasznos az eladóval kapcsolatos véleményeket is átböngészni még a rendelés előtt. Erre számtalan lehetősége lehet a különböző fórumokon, Facebookon, árösszehasonlító oldalakon.

    12.A termék ára mellett ellenőrizze a járulékos költségek is!

    A termék ára mellett ellenőrizze a járulékos költségek is!

    A termék ára mellett ellenőrizze a járulékos költségek is!

    A kereskedőnek egyértelmű és közérthető módon mindenkor tudatnia kell Önnel a megvásárolni kívánt termék teljes vételárát, ideértve a szállítási és az egyéb járulékos költségeket is. (Külföldi kézbesítés esetén a kereskedő indokoltan számlázhat eltérő összeget a szállításért.)

    HA A KERESKEDŐ JÁRULÉKOS SZOLGÁLTATÁSOKAT – PL. EXPRESSZ KÉZBESÍTÉST VAGY DÍSZCSOMAGOLÁST – IS MEGVÉTELRE KÍNÁL, EZEK KÖLTSÉGÉT CSAK AKKOR SZÁMÍTHATJA FEL, HA ÖN KIFEJEZETTEN HOZZÁJÁRULT

    ezeknek a költségeknek a megfizetéséhez. A kereskedő nem szerezheti be a fogyasztó hozzájárulását előre bejelölt opciók használata révén. Ha ezt a módszert alkalmazva számít fel járulékos költségeket Önnek, Ön e költségek után visszatérítésre jogosult.

    Fontos, hogy a vásárlás előtt tájékozódjon a szállítási költségek pontos összegéről is, hiszen sok webáruház a viszonylag kedvező vételár mellett magas szállítási költségátalányt számít fel.

    13.Ismerje meg a szerződés létrejöttének feltételeit!

    Ismerje meg a szerződés létrejöttének feltételeit!

    Az online vásárlásnál akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház 48 órán belül visszaigazolást küld a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is.

    Ismerje meg a szerződés létrejöttének feltételeit!

    AKKOR JÖN LÉTRE A SZERZŐDÉS, HA A WEBÁRUHÁZ 48 ÓRÁN BELÜL VISSZAIGAZOLÁST KÜLD A VÁSÁRLÓNAK

    a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is.

    14.Ismerje meg a szállítási határidőre vonatkozó szabályokat!

    Ismerje meg a szállítási határidőre vonatkozó szabályokat!

    Vásárlás előtt ismerje meg a kereskedő szállításra vonatkozó szabályait!

    Ismerje meg a szállítási határidőre vonatkozó szabályokat!

    A szállítási határidőt a kereskedő határozza meg; jellemzően raktárkészlete és a logisztikai partnerrel kötött szerződése alapján. A szállítási határidő a termék jellegétől függően néhány naptól akár több hétig (például egyedi vagy külföldről rendelet termékek esetén) is terjedhet.

    Vásárlás előtt mindig mérlegelje, hogy a termék megrendelése mennyi várakozást ér meg. Ha a termék, a kereskedő által közölt szállítási határidőhöz képest jelentős késéssel érkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat megtévesztő gyakorlat miatt.

    Ünnepi időszakban a webáruházak által vállalt szállítási határidő a megrendelések számának növekedése miatt valószínűsíthetően több nappal is meghosszabbodhat, valamit az esetleges készlethiányra is fel kell készülni.

    15.Ismerje meg az adatkezelés szabályait!

    Ismerje meg az adatkezelés szabályait!

    Adatkezelésekkel kapcsolatos információt a webshopok saját adatkezelésük során kötelesek megadni.

    AZ ADATKEZELÉSRE SZIGORÚ EU ÉS MAGYAR SZABÁLYOK VONATKOZNAK, AMELYEKNEK MINDEN WEBÁRUHÁZ KÖTELES MEGFELELNIE.

    Ismerje meg az adatkezelés szabályait!

    Általában az ÁSZF-től elkülönítve található az Adatkezelési szabályzat, amelyet szintén célszerű megismerni, hogy tudja, milyen módon kezeli a szolgáltató a regisztráció során megadott adatait, hogyan, meddig tárolja azokat, és kinek adhatja tovább. Nyilván senki sem szeretné, hogy egy tranzakció után évekig kapja a kéretlen leveleket, vagy telefonon zaklassák, mert illetékteleneknek adták ki az e-mail címét, telefonszámát.

    Szintén az adatkezelés része, hogy a szolgáltatók a weboldalaikon sütiket – cookie-kat – használnak. Ezek a fájlok információt tárolnak a bejelentkezéséről, regisztrálják például a számítógépe IP-címét. Ezeket az információkat általában weboldalfejlesztéshez, célzott hirdetésekhez használják.

    A KOMOLY VÁLLALKOZÁSOK MINDEN ESETBEN FELTÜNTETIK AZ OLDALON, HOGY SÜTIKET HASZNÁLNAK,

    a felhasználót pedig kérik, hogy előzetesen nyilatkozzon, elfogadja-e ezt? Ezeket az információkat általában weboldalfejlesztéshez, célzott hirdetésekhez használják.

    Ha nincs ilyen figyelmeztetés, akkor is működnek a cookie-k az oldalon, de az etikus vállalkozások minden esetben engedélyt kérnek előzetesen.

    Amennyiben úgy látjuk, hogy a webáruház adminisztrációs szempontból korrekten működik, további megerősítést adhatnak az oldalon lévő vásárlói visszajelzések.

    16.Vásároljon minősített, megbízható webáruházaktól!

    Vásároljon minősített, megbízható webáruházaktól!

    Vásároljon minősített, megbízható webáruházaktól!

    Vásárlás előtt keresse a megbízhatóságot szavatoló jelvényeket, védjegyeket, okleveleket, szakmai elismeréseket a webáruházak oldalán! Az árösszehasonlító oldalakba beépített értékelési rendszer a vásárlók véleményén alapul.

    https://www.arukereso.hu/static/megbizhato_bolt_program.html

    https://www.orszagboltja.hu/versenyrol

    Ezek az elismerések arra utalnak, hogy biztonságos, megbízható partnertől vásárolnak a felhasználók.

    FONTOS: NEM MINDEN MINŐSÉGET GARANTÁLÓ EMBLÉMA MÖGÖTT VAN SZAKMAI SZERVEZET, EZÉRT MINDIG NÉZZEN UTÁNA AZ EGYES JELVÉNYEKNEK!

  • 3.SIKERÜLT A RENDELÉS! ÉS MOST?

    Az internetes vásárlás egyik furcsasága, hogy nem kapja az ember rögtön kézhez a megrendelt terméket. Bizony sokszor várni kell, főleg, ha ünnepek alatt rendel. Még az is lehet, hogy közben elbizonytalanodunk.

    17.Kövesse nyomon megrendelését!

    Kövesse nyomon megrendelését!

    Mielőtt leadja rendelését,

    GYŐZŐDJÖN MEG RÓLA, HOGY E-MAIL CÍMÉT HELYESEN ADTA MEG!

    Kövesse nyomon megrendelését!

    Ez azért lényeges, hiszen a kereskedő köteles a fogyasztó felé online visszaigazolást küldeni a vásárlás után legkésőbb 48 órán belül. A visszaigazoló e-mail rendszerint egy automatikusan generált levél, amely összefoglalja a kiválasztott rendelési információkat (rendelt termék neve, mennyisége, szállítási feltételek, fizetési mód, ár, stb.).

    Tanácsos a rendelés leadása után postafiókunkban megkeresni a visszaigazoló e-mailt, amely az automatikus tartalomvizsgálat miatt előfordul, hogy a promóciós vagy a spam mappába kerül.

    A visszaigazoló e-mailt őrizze meg a megrendelés teljesítéséig a későbbi esetleges ügyintézés megkönnyítése érdekében. A visszaigazoló sok esetben tartalmazza a rendelési számot is, ami alapján probléma esetén érdeklődhet.

    18.Ha meggondolta magát, így állhat el a vásárlástól!

    Ha meggondolta magát, így állhat el a vásárlástól!

    Fontos tudni, hogy online vásárlás esetén

    AKKOR JÖN LÉTRE A SZERZŐDÉS, HA A WEBÁRUHÁZ 48 ÓRÁN BELÜL VISSZAIGAZOLÁST KÜLD A VÁSÁRLÓNAK A RENDELÉSRŐL ÉS A TERMÉK RÉSZLETES ADATAIRÓL, BELEÉRTVE AZ ÁRAT IS.

    Ha meggondolta magát, így állhat el a vásárlástól!

    a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is. Amennyiben ez nem történik meg, Ön elállhat a vásárlástól. Fontos tudni azt is, hogy ez az elállás csak a fogyasztókat illeti meg, tehát, ha Ön cégre kér számlát a vásárlásról, elállási joga nem garantált!

    Tekintve, hogy az online vásárlás nem teszi lehetővé a vásárlás előtti kipróbálást, így

    A FOGYASZTÓ AZ ÁTVÉTELTŐL SZÁMÍTOTT 14 NAPON BELÜL ÉLHET AZ INDOKLÁS NÉLKÜLI ELÁLLÁSI JOGÁVAL (45/2014. (II. 26.) – 20§). ILYEN ESETBEN A KERESKEDŐ CÉG A TELJES ÖSSZEGET KÖTELES VISSZAFIZETNI

    (nem csak a vételárat, hanem a szállítási díjat is!), a vevőnek csak a termék visszajuttatásának költségeit kell állnia.

    Tévhit azonban, hogy csak eredeti csomagolásban lehet visszaküldeni a terméket, hiszen az ellenőrzés folyamán a kibontás szükségszerű. Azonban nem minden termékkategória esetén érvényesíthető az elállási jog, de ezekről a webáruház köteles előzetes tájékoztatást adni.

    Elállás esetén Ön köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni (postára adni, vagyis intézkedni az elküldés iránt) a vállalkozásnak.

    FONTOS, HOGY ELÁLLÁS ESETÉN A VISSZAKÜLDÉS KÖLTSÉGE – HA AZ POSTAI ÚTON VISSZAKÜLDHETŐ – ÖNT TERHELI,

    de számos webáruház átvállalja a visszaküldés költségét és futárt küld a termékért.

    Elállási szándékát közölheti szóban (telefonon), postai úton (célszerű tértivevényes levélben) vagy e-mailben jelzett egyértelmű nyilatkozattal, valamint a Korm. rendelet mellékletében található nyilatkozat-minta útján. Amennyiben a vállalkozás a honlapján ezt biztosítja, úgy a honlapon is kifejezésre juttathatja e jog gyakorlására vonatkozó szándékát. Ilyen esetben a vállalkozás köteles (jellemzően e-mailben) haladéktalanul visszaigazolni a nyilatkozat megérkezését.

    Az utólagos bizonyíthatóság érdekében javasolt az elállási nyilatkozatot elsősorban az eladónak a webáruház honlapján közzétett e-mail címére elküldeni. Természetesen, amennyiben a vállalkozás rendelkezik üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal, az elállási nyilatkozatot személyesen is átadhatja.

    Az elállás jogról bővebben itt olvashat: http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/internetes-vasarlas/elallasi-jog.html

  • 4.VÉGRE! ITT VAN A RENDELÉS! BIZTOS MINDEN RENDBEN?

    Ilyenkor aztán tényleg nagy lehet már az öröm, de ne engedjük el rögtön magunkat, hiszen még mindig van miért körültekintőnek maradni!

    19.Adjon hangot véleményének!

    Adjon hangot véleményének!

    Adjon hangot véleményének!

    Ön is segítheti mások vásárlását azzal, hogy megírja egy termékről, vagy webáruházról a tapasztalatait.

    RANGSOROLJON, PONTOZZON, VÉLEMÉNYEZZEN BÁTRAN, AHOL TEHETI!

    Adjon visszajelzést a vásárolt termékekről akár az Árukereső.hu oldalán is!

    20.Így vegye át a webáruházból rendelt csomagot!

    Így vegye át a webáruházból rendelt csomagot!

    Először is rendkívül fontos, hogy amikor egy termék megrendelése mellett dönt, olvassa el a kereskedő általános szerződési feltételeit, különös tekintettel a szállítás módjára, az átvétel szabályaira vonatkozó rendelkezéseket.

    Futár általi kézbesítés esetén átvételkor csak akkor bontható fel a csomag a termék állapotának megvizsgálása érdekében, ha a webáruház és a futárcég erről előzetesen megállapodást kötött, ilyen esetben a vásárló aláírásával a termék sértetlenségét igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen kézbesítéséért felel. A későbbi igényérvényesítési lehetőségek miatt a vásárlónak fontos ellenőriznie az átvételi elismervény tartalmát.

    Így vegye át a webáruházból rendelt csomagot!

    Amikor tehát megérkezik a csomag kérdezze meg a futártól, hogy az átvételi elismervény aláírása előtt kibonthatja-e, hogy ellenőrizhesse a tartalmát! Külön jogszabály ugyanis nem kötelezi a futárt arra, hogy megvárja, amíg a csomagot kibontja. Az, hogy ezt megteszi-e nagyban függ attól, milyen jogviszonyban áll a megrendelést teljesítő vállalkozással.

    Ha kibonthatja átvétel előtt, ellenőrizze alaposan, hogy nincs-e vágás, vagy ütésnyom a csomagoláson, majd nézze meg, hogy ténylegesen a megrendelt termék található-e a csomagban, illetve, hogy hibátlan-e a külleme. Ha mindent rendben talál, jöhet az aláírás. Ha valamilyen hibát észlel akár a csomagoláson, akár a terméken azt mindenképpen érdemes írásban rögzíteni, és ekkor akár még a csomag átvételét is meg lehet tagadni.

    Amennyiben a futár nem hajlandó átadni a terméket addig, amíg az átvételi elismervényt alá nem írja, legalább a csomag külső borítását ellenőrizze, és kérje rögzíteni, hogy a csomagolást rendben találta, de a belső tartalmat nem állt módjában ellenőrizni. Az átvételi elismervény aláírása után ne késlekedjen a kibontással, így ha hibát észlel, könnyebben tudja majd az igényt érvényesíteni, mintha már hetek teltek volna el a megérkezés óta.

    A kicsomagolás folyamatát lehetőleg fénykép-vagy videó felvétellel dokumentálja, ez a későbbi bizonyítást nagyban megkönnyíti majd.

    HA HIBÁT ÉSZLEL, AZONNAL KÜLDJE EL AZ ELÁLLÁSI NYILATKOZATOT A SZOLGÁLTATÓNAK, ÉS KÜLDJE VISSZA A TERMÉKET.

    Összegzésképpen elmondható, ha a termék szállítás során megsérül, főszabályként az felel, aki a kárt okozta, aki a károsodást előidézte. Azonban fontos tudni, hogyha a felelős személye nem állapítható meg, a termék fogyasztó részére történő átadásának időpontjáig minden esetben az eladó felel a termék épségéért, függetlenül attól, hogy a kiszállítást a postai alkalmazott vagy futárcég végezte, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kiszállítást nem ő, hanem egy alvállalkozója teljesítette. Tehát ez azt jelenti, hogy a kárveszély a termék átvételével száll át a fogyasztóra. Ezért is fontos, hogy az átvétel előtt ellenőrizze a csomag tartalmát, vagy ha ez nem lehetséges, legalább alaposan dokumentálja a kibontás folyamatát.

    21.Chargeback – Mi a teendő ha hibás vagy hiányos terméket kapunk?

    Chargeback – Mi a teendő ha hibás vagy hiányos terméket kapunk?

    Ha bármi probléma lépne fel online vásárlás esetén a bankkártyás fizetést követően, például nem kapta meg a terméket, nem azt kapta, sérült, hibás, hiányos stb, akkor

    Önnek lehetősége van chargeback, azaz fizetés visszavonás (reklamációs) eljárásra.

    Chargeback – Mi a teendő ha hibás vagy hiányos terméket kapunk?

    A visszatérítés nem automatikus, minden esetet megvizsgálnak a bejelentő elmondása, dokumentumai alapján, a 2-3 hónapos vizsgálat lezárta után pedig visszafizetik a jogos követeléseket.

    Ilyen esetben jelezze számlavezető bankjának a tranzakció visszahívására vonatkozó igényét, majd a bank a kérdéses összeggel terheli az eladó számláját, így Ön visszakapja a pénzét.

    A chargeback kapcsán semmilyen kár nem érheti, a felmerülő - általában 1-2%-os - költséget az eladó cég fizeti.

    Ha a cég a későbbiekben is visszaél vásárlói bizalmával, a bank visszavonja tőle a bankkártyás fizetés lehetőségét. Elmondható tehát, hogy az internetes fizetés tisztessége mind a vevő, mind az eladó, mind a bank(ok) elemi érdeke.

    Amennyiben ezt a tranzakciót követő 30 napon belül teszi meg, a törlés azonnali, a kártyaelfogadó cég megkérdezése nélkül megtörténik. Chargebackkel ezt követően is - összesen 180 napig - élhet, de 30 napon túl a bank, mielőtt visszavezetné a pénzt az Ön számlájára, lehetőséget biztosít a kártyaelfogadónak, hogy bizonyítsa, ténylegesen teljesítette szolgáltatást.

    Figyelem: a fenti szabályok kizárólag az online tranzakciókra vonatkoznak, ahol a vevő és a kereskedő nem kerül fizikai kontaktusba egymással

    A chargeback eljárásról bővebben itt olvashat.

    22.Őrizze meg a vásárláskor kapott nyugtát!

    Őrizze meg a vásárláskor kapott nyugtát!

    Őrizze meg a vásárláskor kapott nyugtát!

    Mindig őrizze meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát, ha később esetleg reklamációra kerül sor

    A KERESKEDŐ, CSAK AKKOR KÖTELES ELJÁRNI, HA EZEKKEL BIZONYÍTJA, HOGY AZ Ő ÜZLETÉBEN VÁSÁROLTA A TERMÉKET.

    Ellenőrizze, hogy a számlán valóban a termékkel kapcsolatban feltüntetett ár, valamint a megfelelő darabszám szerepel-e!

  • 5SEGÍTSÉG, VALAMI NEM JÓ!

    Mindenki érdeke, hogy minden rendben menjen, de esetenként, ahogy mindenhol, itt is előfordulhatnak bökkenők. Persze ilyenkor sincs miért kétségbe esni, mindenre van megoldás!

    23.Ha panasza van, kérjen segítséget!

    Ha panasza van, kérjen segítséget!

    A fogyasztók 2017. január 1-től panaszaikkal elsősorban a területileg illetékes járási hivatalokhoz fordulhatnak. A járási hivatalok elérhetőségét itt (https://jarasinfo.gov.hu/) találja.

    Ha panasza van, kérjen segítséget!

    Fontos: A hatóság a fogyasztóvédelmi előírások érvényesülését, vállalkozások általi betartását vizsgálja, és amennyiben jogsértést tapasztal, különböző szankciókat alkalmazhat, így például figyelmeztethet vagy éppen bírságolhat.

    Azonban, az egyedi fogyasztóvédelmi vitás ügyek ingyenes, gyors megoldását, azaz a vitarendezés lehetőségét már a békéltető testületek kínálják a fogyasztók számára. Így tehát a hatóság nem hozhat olyan döntést, hogy a kereskedő például javítsa ki ingyen a hibás terméket a fogyasztó számára. Ilyen határozatot a békéltető testület hozhat vagy a polgári bíróság.

    Tehát, ha a fogyasztó a termék szavatossági jogait akarja érvényesíteni, akkor abban nem a hivatal jár el, csupán közvetítőként funkcionál, és továbbítja az ügyet a megyei, valamint a fővárosi békéltető testületekhez.

    24.Ismerje meg a vitarendezés fórumait!

    Ismerje meg a vitarendezés fórumait!

    I. INFORMÁLIS VITARENDEZÉS

    Először is vegye fel a kapcsolatot a vevőszolgálattal telefonon, e-mailben vagy postai úton (lehetőség szerint ajánlott, tértivevényes levélben). Az elérhetőségi adatokat rendszerint megtalálja a kereskedő weboldalán.

    Ismerje meg a vitarendezés fórumait!

    Ez esetben a termék értékesítője köteles 30 napon belül reagálni megkeresésére, és amennyiben a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni.

    FONTOS: PANASZÁT MINDEN ESETBEN KÜLDJE EL ÍRÁSBAN IS A CÉGEKNEK, AZ KÉSŐBB NEM LETAGADHATÓ.

    Mondja el, hogy megítélése szerint a kereskedő megsértette az uniós vagy a tagállami jogszabályokat, és kérje a probléma orvoslását. Érdemes panaszát bizonyítékokkal (számlával, szerződéssel stb.) alátámasztania.

    Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, panaszát személyesen is közölheti az eladóval. Ebben az esetben az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja el az igényt, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.

    A panasz elutasítása esetén a vállalkozás a jogorvoslati lehetőségekről is köteles tájékoztatást adni a fogyasztó részére arra vonatkozóan, hogy panaszával esetlegesen mely hatóság vagy a békéltető testület eljárását kezdeményezheti.


    II. ALTERNATÍV VITARENDEZÉS - JOGVITA ESETÉN IRÁNY A BÉKÉLTETŐ TESTÜLET!

    Alternatív vitarendezéssel is élhet, hogy ne kelljen az ügyet perre vinni. Alternatív vitarendezést pártatlan, bíróságon kívüli testületek (más néven békéltetők, közvetítők, választott bírák, ombudsmanok, panaszbizottságok) végeznek.

    A békéltető testületi eljárás a fogyasztó kérelmére indul, ennek feltétele, hogy korábban a fogyasztó már megkísérelte a vitáját az érintett szolgáltatóval rendezni, azonban az nem sikerült. Jó tudni, hogy bár a szolgáltatóknak kötelező részt venniük a Békéltető Testület eljárásában, azonban döntésük csak akkor kötelezi a szolgáltatókat, ha azok előzetesen alávetették magukat annak.

    Az eljárás díjmentes, célja a fogyasztó és a vállalkozás közötti fogyasztói jogvitában egyezség létrehozásának megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügyben döntés hozatala a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében.

    A békéltető testületekről bővebben itt (https://bekeltetes.hu/index.php/?id=fogyasztok_altal_gyakran_feltett_kerdesek_es_valaszok) olvashat.

    Ha a vásárlás interneten történt, panaszát benyújthatja az online vitarendezési platformhoz (https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.howitworks) is.


    III. HIVATALOS BÍRÓSÁGI ELJÁRÁS

    Ha úgy gondolja, hogy uniós jogai sérültek, és úgy dönt, hogy rendes bírósági eljárást kezdeményez, Önnek joga van ahhoz, hogy ügyét független és pártatlan bíróság tisztességesen, nyilvánosan és észszerű időn belül tárgyalja; ügyvéd szolgálatait vegye igénybe, ha tanácsra, védelemre vagy képviseletre van szüksége.

    Ön akkor is jogosult arra, hogy ügyét saját hazájában bírálják el, ha az érintett szolgáltató vagy kereskedő székhelye külföldön van, ám a cég kereskedelmi vagy szakmai tevékenységet folytat az országban vagy az ország viszonylatában.

    25.Ezekre figyeljen külföldről való vásárlások esetén!

    Ismerje meg a vitarendezés fórumait!

    Külföldi webáruházakból való rendelés esetén ajánlott tájékozódni a vonatkozó adó- és vámjogszabályokról.

    Különbség van ugyanis az Európai Uniós tagállamból való rendelés és tagállamokon kívüli rendelés között.

    Ismerje meg a vitarendezés fórumait!

    A külföldről – nem EU tagállamból– küldeményként érkező árukat alapvetően import ÁFA- és vámfizetési kötelezettség is terhelheti. Az EU-n kívülről érkező küldeményeket minden esetben vámkezeltetni kell.

    Ne lepődjön meg, ha a megrendelt termék helyett egy értesítőt kap, amelyben adatokat, információkat kérnek a csomag tartalmára, értékére vonatkozóan. A vámadminisztrációk elvégzéséhez a címzett személyes jelenléte nem szükséges, beleértve ebbe az esetlegesen felmerülő vámteher kifizetését is. Ma már gyakorlat, hogy a vámszolgáltatást végző a címzett helyett, a vámkezelés során megfizeti a felmerülő vámterheket majd azt tovább hárítja a szolgáltatási díjjal együtt a címzettre.

    Nem kell azonban minden termék után vámterhet fizetni, ugyanis meghatározott értékhatárokig a termékeket vám és import áfa mentesség illeti meg. A termékimport a hatályos áfaszabályok szerint: 22 euró összegig – amely az alkalmazott átváltási kulcs alapján 6.000 forintnak felel meg – mentes az adó alól.

    További tájékoztatást a NAV oldalán (https://nav.gov.hu/nav/kiadvanyok/internetes_vasarlas) talál!

    Az EU-n belül vámkezelési eljárások és díjak megfizetése nem jellemző, és a panaszkezelés is jóval barátságosabb, hiszen az Európai Fogyasztói Központ (http://magyarefk.hu/hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html) már ingyenes közvetítői segítséget is nyújt a panasszal érkezők számára.

    26.Külföldi cégekkel szemben felmerült panaszok esetén segít az Európai Fogyasztói Központ

    Külföldi cégekkel szemben felmerült panaszok esetén segít az Európai Fogyasztói Központ

    Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az NFM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ(http://magyarefk.hu/) nyújt ingyenes segítséget.

    ülföldi cégekkel szemben felmerült panaszok esetén segít az Európai Fogyasztói Központ

    A magyar fogyasztók akkor fordulhatnak a központhoz, amikor a panasszal érintett külföldi vállalkozás nem Magyarországon, hanem valamely másik európai uniós tagállamban, valamint Izlandon vagy Norvégiában rendelkezik székhellyel. Az Európai Fogyasztói Központ ingyenes segítséget nyújt annak érdekében, hogy a felek között egyezség szülessen, és ily módon elkerülhető legyen egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés.

    Ha panaszát egy EU-n kívüli országban lévő vállalattal szemben kívánja benyújtani, azt a Federal Trade Comission (USA) által gondozott econsumer.gov (https://www.econsumer.gov/#crnt) elnevezésű oldalon megteheti.

    A program célja a határokon átnyúló csalások és fogyasztói megtévesztések, valamint az elektronikus kereskedelmi tevékenységek során felmerülő fogyasztói panaszok, észrevételek összegyűjtése, továbbá az ilyen irányú tapasztalatok feldolgozása és megosztása a többi résztvevővel. A projekt minél előbb fel kívánja fedni az új tendenciákat, megtévesztő piaci magatartásokat, hogy ennek alapján a nemzeti hatóságok intézkedéseket tehessenek, esetlegesen új jogszabályok megalkotását kezdeményezzék a fogyasztói érdekek védelme céljából.

    Nemzetek fogyasztóvédelmi Hatóságainak listája (http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/8578)

    27.Járjon utána a garancia részleteinek!

    Járjon utána a garancia részleteinek!

    A webáruházakból online vásárolt termékek tekintetében is megilletnek minket a szavatossági és jótállási (garanciális) jogok ugyanúgy, mintha azokat az üzletben vásároltuk volna.

    Járjon utána a garancia részleteinek!

    Fontos kiemelni, hogy amikor egy fogyasztó terméket vásárol, a vásárlás kapcsán a termék eladójával kerül szerződéses jogviszonyba, tehát a termék meghibásodásával kapcsolatos panaszával minden esetben ahhoz a kereskedőhöz forduljon, ahol a terméket megvásárolta. Ha az eladótól azt a tájékoztatást kapja, hogy a hibás termék miatti panaszával forduljon a szervizhez vagy a gyártóhoz, Ön azt nem köteles elfogadni, mivel minden esetben a terméket értékesítő forgalmazó lesz a termékhez kapcsolódóan a jótállásra, illetve szavatosságra kötelezett fél.

    Az EU valamennyi tagállamára vonatkozó egységes szabályozás, az 1999/44/EK irányelv alapján fogyasztó a fogyasztási cikk átadásától számított két éven belül élhet szavatossági jogaival.

    A szavatosság mellett Magyarországon létezik a kötelező jótállás, vagy hétköznapi és közismert nevén a „garancia” jogintézménye. A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet határozza meg, hogy mely új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki az eladó jótállási kötelezettsége. E termékekhez köteles a forgalmazó (eladó) jótállási jegyet mellékelni. A jótállás időtartama egy év.

    Fontos kiemelni, hogy a kötelező jótállás kizárólag a Magyarország területén megvásárolt új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki, azaz külföldön megvásárolt termékek meghibásodása esetén a kötelező jótállásból eredő jogokra fogyasztóként nem hivatkozhat.

    Amennyiben egy megvásárolt termékre van kötelező jótállás, akkor a szavatossági jogok és a jótállásból eredő jogosultságok párhuzamosan érvényesíthetőek.

    A garanciális jogokról bővebben itt (http://magyarefk.hu/hasznos-tudnivalok/garancialis-jogok.html) olvashat.

  • +1.AMIKOR MINDEN RENDBEN MEGY...

    Amikor minden rendben megy

    Bár sok mindenre érdemes figyelni az online vásárlás során, természetesen a legtöbb vásárlás problémamentes.

    Amikor minden rendben megy

    A webshopok üzemeltetői és a vásárlók is azt szeretnék, ha a vásárlások gördülékenyen mennének végbe, hiszen ez éri meg mindkét fél számára a legjobban. Ráadásul a webshopoknak komoly feltételek is meg kell felelniük, amelyeket ha nem teljesítenek nem sokáig maradhat életben oldaluk.

    TEHÁT A LEGFONTOSABB AZ, HOGY HA A BOLT LEINFORMÁLHATÓ AKKOR VALÓSZÍNŰLEG SEMMI PROBLÉMA NEM LESZ VÁSÁRLÁSA SORÁN!